Studia II stopnia niestacjonarne Ekonomia: Ekonomika transportu i logistyka




Absolwent posiada wiedzę z zakresu:

  • zaawansowanych metod i instrumentów analizy tendencji występujących w sektorze i poszczególnych jego rynkach,
  • instrumentów oceny skuteczności polityki transportowej,
  • metod kształtowania zasobów ludzkich i sektorowego rynku pracy,
  • sposobów kreowania procesów innowacyjnych,
  • programowania rozwoju infrastruktury,
  • modelowania systemów logistycznych,
  • optymalizacji procesów logistycznych.

Absolwent nabywa umiejętności:

  • kreatywnego przygotowania procesów logistycznych i transportowych,
  • planowania biznesowego,
  • swobodnego posługiwania się międzynarodową terminologią transportu i logistyki,
  • samodzielnej identyfikacji i rozwiązywania nowych problemów pojawiających się w sektorze,
  • projektowania przedsięwzięć rozwojowych i strategii rynkowych,
  • prowadzenia negocjacji biznesowych z innymi podmiotami gospodarczymi,
  • wdrażania innowacji i postępu technicznego,
  • użytkowania specjalistycznych systemów informatycznych.

Uzyskane efekty uczenia się umożliwiają absolwentowi:

  • pracę jako specjalista do spraw ekonomicznych i zarządzania w zakresie organizacji i rozwoju transportu.

Przedmioty specjalnościowe:

  • Gospodarowanie w transporcie
  • Badania ekonomiczne transportu
  • Badania marketingowe
  • Wsparcie logistyczne procesów gospodarczych

Przedmioty do wyboru TiL II stopnia (4 bloki profilowe):

  • Profil 1 - katedry KPT (Polityka transportowa, Spedycja krajowa i międzynarodowa, Technologie informacyjne w procesach logistycznych, Usługi logistyczne, Monitoring wyników ekonomicznych, Ochrona środowiska, Autoprezentacja na rynku pracy, Zarządzanie jakością w logistyce),
  • Profil 2 - katedry KBPST (Światowy sektor transportu, spedycji i logistyki, Finansowanie rozwoju transportu, Konkurencja w transporcie europejskim, Procesy innowacyjne w gospodarce i transporcie, Zrównoważony rozwój transportu, Ryzyko biznesowe w transporcie, Ocena inwestycji infrastrukturalnych w transporcie, Techniki planowania biznesowego),
  • Profil 3 - katedry KRT (Funkcjonowanie gałęzi transportu, Spedycja, Konkurencja i przemiany na rynku transportowym, Analiza rynku transportowego, Zarządzanie logistyczno-marketingowe, Podstawy prowadzenia biznesu, Preferencje i zachowania transportowe),
  • Profil 4 - katedry KL (Procesy logistyczne w gospodarowaniu, Logistyczna obsługa klienta, Narzędzia planowania zasobów w logistyce, Centra logistyczne, Spedycja, Optymalizacja w logistyce, Projektowanie w logistyce, Strategie logistyczne, przedsiębiorstw, Kontroling w logistyce).
    Profil „Logistyka” jest objęty „PROgramem Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego (ProUG)”

Przykładowe tematy prac dyplomowych:

  1. Logistyka imprez masowych na przykładzie koncertu/festynu w plenerze X.
  2. Rola PCC Intermodal w przewozach intermodalnych w Polsce.
  3. Efektywność inteligentnych systemów transportowych w aglomeracjach miejskich na przykładzie systemu TRISTAR w Trójmieście.
  4. Działalność marketingowa na rynku usług transportowych na przykładzie przedsiębiorstwa X.
  5. Spedycja jako ogniwo dostaw międzynarodowych.
  6. Gospodarka innowacyjna w specjalnych strefach ekonomicznych.
  7. Alternatywne źródła energii jako szansa samowystarczalności energetycznej dla Polski.
  8. Analiza dobrej praktyki w logistyce miejskiej w Europie.
  9. Oddziaływanie portu lotniczego w Gdańsku na rozwój regionu.
  10. Zarządzanie łańcuchami dostaw w handlu. Łańcuchy dostaw w sieciach globalnych.
  11. Możliwości usprawnienia procesów logistycznych na przykładzie spółki X.
  12. Budowa terminalu DCT II jako czynnik przekształcenia Portu Gdańsk w bałtycki hub kontenerowy.
  13. Analiza konkurencyjności terminali kontenerowych w Polsce na przykładzie DCT w Gdańsku i BCT w Gdyni.
  14. Rola PKP Cargo na rynku przewozów kolejowych w Polsce.
  15. Problemy rozwoju i funkcjonowania kolei dużych prędkości w Polsce.
  16. System komunikacji rowerowej w Kopenhadze – lekcja dla Trójmiasta.
  17. Koncepcja sieci miast „Citaslow” jako kierunek rozwoju zrównoważonego rozwoju małych miast. Studium na przykładzie Nowego Dworu Gdańskiego.
  18. Kierunki rozwoju elektronicznego systemu poboru opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej.
  19. Rola i miejsce PKM w logistyce Aglomeracji Trójmiejskiej.

Opiekun specjalności:





dr hab. Aleksandra Koźlak
profesor Uniwersytetu Gdańskiego


Katedra Ekonomiki Transportu
e-mail: a.kozlak@ug.edu.pl