Moduły specjalnościowe na studiach niestacjonarnych I stopnia na kierunku międzynarodowe stosunki gospodarcze

Od roku akademickiego 2022/2023 na studiach niestacjonarnych (I stopień) wprowadzone zostają tzw. moduły specjalnościowe.

Począwszy od pierwszego semestru studiów Student realizuje przedmiot ogólny, grupę przedmiotów podstawowych oraz grupę przedmiotów kierunkowych. Natomiast od semestru czwartego Student co semestr wybiera moduł specjalnościowy, na który składa się kilka przedmiotów dotyczących wybranego obszaru międzynarodowych stosunków gospodarczych.

Specyfika programu modułowego polega na umożliwieniu dokonania wyboru pomiędzy różnymi zakresami tematycznymi w kolejnych semestrach studiów. Dzięki temu student, kierując się własnymi zainteresowaniami i ambicjami, samodzielnie tworzy własną ścieżkę kształcenia.

Moduły w poszczególnych semestrach mają różny charakter, począwszy od zagłębienia się w określone obszary międzynarodowej praktyki gospodarczej, poprzez zbadanie efektywności procesów gospodarczych zachodzących na rynkach zagranicznych, a skończywszy na narzędziach usprawniających te procesy. Samodzielne kształtowanie ścieżki rozwoju umożliwia studentowi uzyskanie kompleksowej wiedzy niezbędnej w pracy w przedsiębiorstwach międzynarodowych lub do prowadzenia biznesu w skali międzynarodowej na własny rachunek.

UKŁAD MODUŁÓW SPECJALNOŚCIOWYCH NA POSZCZEGÓLNYCH SEMESTRACH:
 
IV semestr:
Moduł A1: Podstawy przedsiębiorczości międzynarodowej (PPM)
albo
Moduł A2: Podstawy transakcji w handlu zagranicznym (PTHZ)

V semestr:
Moduł B1: Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym (PRM)
albo
Moduł B2: Obsługa transakcji w handlu zagranicznym (OTHZ)

VI semestr:
Moduł C1: Menedżer w biznesie międzynarodowym (MBM)
albo
Moduł C2: Transport morski w obsłudze handlu zagranicznego (TMOHZ)

Co semestr Student wybiera jeden spośród dwóch oferowanych w danym semestrze modułów. Uruchomienie modułu specjalnościowego uzależnione jest od preferencji wskazanych przez studentów studiów niestacjonarnych na kierunku międzynarodowe stosunki gospodarcze. Moduł nie uruchomi się, jeśli nie zapisze się na niego wymagana liczba studentów (zgodnie z Uchwałą nr 71/19 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 23 maja 2019 roku).

Program specjalności


Opis modułów specjalnościowych:

IV semestr:

Moduł A1: Podstawy przedsiębiorczości międzynarodowej (PPM)

Moduł Podstawy przedsiębiorczości międzynarodowej to pierwszy moduł wprowadzający studentów w zagadnienia dotyczące prowadzenia biznesu w gospodarce międzynarodowej. Jego celem jest zapoznanie studentów z procesem zakładania działalności gospodarczej, a następnie budowania przewagi konkurencyjnej podmiotu gospodarczego uwzględniając specyfikę otoczenia branżowego i makroekonomicznego. Istotną rolę w tym obszarze odgrywa analiza determinant działalności innowacyjnej oraz świadomość istnienia różnych aspektów ryzyka w biznesie międzynarodowym.

Na moduł ten składają się 4 przedmioty.

W ramach wykładu Podstawy przedsiębiorczości na rynku międzynarodowym studenci poznają formalne, prawne, finansowe i strategiczne aspekty zakładania działalności gospodarczej.

Wykład Konkurencyjność międzynarodowa umożliwi studentom zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw funkcjonujących w otoczeniu zewnętrznym: branży, regionu oraz kraju w ujęciu międzynarodowym.

Na zajęciach z Innowacyjności przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym omówiona zostanie istota, rodzaje i źródła innowacji, determinanty działalności innowacyjnej, jak również sposoby pomiaru i kryteria oceny tej aktywności przedsiębiorstw.

Konwersatorium Ryzyko w biznesie międzynarodowym pozwoli zapoznać się z procesem identyfikacji ryzyka, mechanizmami jego powstawania i oceną skutków.

Połączenie teorii z analizą praktycznych przykładów (metoda case study) umożliwi Studentom poznanie realiów funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym.

Moduł ten jest przeznaczony dla Studentów, którzy planują w przyszłości prowadzić własną działalność lub pracować w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Stanowi podstawę do zgłębiania szczegółowych zagadnień dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku w otoczeniu międzynarodowym.

Zdobyta wiedza i kwalifikacje umożliwią Studentom skuteczne prowadzenie biznesu, jak również obejmowanie stanowisk w przedsiębiorstwach obecnych na różnych rynkach międzynarodowych, a także w jednostkach władzy samorządowej i państwowej.

Dwa kolejne moduły w ramach tej ścieżki, Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym oraz Menedżer w biznesie międzynarodowym, oferują komplementarną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem na rynku zagranicznym.


Moduł A2: Podstawy transakcji w handlu zagranicznym (PTHZ)

Współcześnie większość przedsiębiorstw funkcjonuje w otoczeniu międzynarodowym, utrzymując kontakty z partnerami zagranicznymi i dokonując transakcji na rynku międzynarodowym. Aby skutecznie budować swoją pozycję, przedsiębiorstwa te potrzebują specjalistów posiadających wiedzę w zakresie dokonywania szeroko rozumianych transakcji w handlu zagranicznym. Moduł Podstawy transakcji w handlu zagranicznym skierowany jest do Studentów, którzy już pracują, bądź planują w przyszłości pracować w przedsiębiorstwach funkcjonujących na rynku międzynarodowym. W ramach tego modułu Studenci poznają różne formy transakcji na rynku międzynarodowym oraz specyficzne uwarunkowania ich zastosowania, otrzymają wiedzę popartą praktycznymi przykładami w zakresie obsługi technicznej i dokumentacyjnej transakcji zagranicznych, a także umiejętności w zakresie prowadzenia kontaktów handlowych na nowych rynkach. Dopełnieniem będzie wiedza w obszarze łańcuchów dostaw na rynku międzynarodowym.
Moduł Podstawy transakcji w handlu zagranicznym jest pierwszym w ramach spójnej ścieżki rozwijającej kompetencje studentów w zakresie prowadzenia działań operacyjnych w przedsiębiorstwach funkcjonujących na rynku międzynarodowym. Dwa kolejne moduły, Obsługa Transakcji w Handlu Zagranicznym oraz Transport Morski w Obsłudze Handlu Zagranicznego oferują komplementarną wiedzę, pozwalającą z sukcesem pracować w przedsiębiorstwie operującym na rynku międzynarodowym.


V semestr:

Moduł B1: Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym (PRM)

Celem modułu Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym jest przekazanie wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy na rynku międzynarodowym. Jest to drugi moduł w ścieżce oferującej komplementarną wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem na rynku zagranicznym.
Uczestnik zajęć w ramach modułu od strony teoretycznej i praktycznej pozna sposoby efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym z uwzględnieniem sposobów prowadzenia działalności, finansowania, pozyskiwania informacji oraz efektywnej komunikacji. Zdobyta wiedza umożliwi samodzielne planowanie i realizację badań, określenie podstawowych założeń w zakresie strategii marki/produktu czy specyfiki komunikacji na rynkach międzynarodowych.
Oferta modułu przeznaczona jest dla osób zainteresowanych prowadzeniem efektywnej działalności gospodarczej w kraju i na rynkach międzynarodowych zarówno w formie własnego przedsiębiorstwa, jaki i pracownika w przedsiębiorstwie średnim lub dużym działającym na rynku międzynarodowym.

W ramach modułu PRM realizowane są 4 przedmioty, które skupiają się na praktycznych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym.

Komunikacja w biznesie międzynarodowym – przedmiot przybliżający specyfikę komunikacji na rynku międzynarodowych z uwzględnieniem różnic kulturowych. Zajęcia o charakterze praktycznym z wykorzystaniem studiów przypadków i praktycznych doświadczeń

Źródła finansowania przedsiębiorstw międzynarodowych – rodzaje możliwych źródeł finansowania w zależności od rynku, możliwości pozyskiwania, specyfika poszczególnych źródeł finansowania

Badania rynków zagranicznych (badania marketingowe) – istota źródeł informacji rynkowej, praktyczne sposoby badania rynków zagranicznych w oparciu o projekt samodzielnie zaprojektowanego i realizowanego badania rynkowego od momentu wystąpienia potrzeby do prezentacji końcowego raportu zawierającego wnioski/rekomendacje

Produkt, marka i polityka cenowa – powiązanie produktu, marki i ceny. Sposoby zarządzania produktem w powiązaniu z marką, wpływ marki na cenę. Zajęcia w oparciu o praktyczne studia przypadków z różnych rynków

Wśród korzyści, jakie uzyska Student wybierając moduł PRM należy wymienić:

  • znajomość specyfiki funkcjonowania i finansowania działalności na rynkach międzynarodowych
  • umiejętność projektowania i realizacji badań marketingowych
  • ocena elementów wpływających na wartość marki
  • zarządzanie produktem a polityka cenowa
  • ocena ryzyka, zagrożeń oraz szans działalności na rynkach międzynarodowych
  • możliwość prowadzenie własnej działalności gospodarczej na rynkach międzynarodowych
  • pracę na kierowniczych stanowiskach w firmach działających na rynku krajowym i zagranicznym
  • zarządzanie działalnością firmy na wybranym rynku.



Moduł B2: Obsługa transakcji w handlu zagranicznym (OTHZ)

Moduł Obsługa transakcji w handlu zagranicznym jest drugim w ramach spójnej ścieżki rozwijającej kompetencje Studentów w zakresie prowadzenia działań operacyjnych w przedsiębiorstwach funkcjonujących na rynku międzynarodowym. Celem modułu jest przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych w procesie zarządzania transakcją handlową na rynkach zagranicznych. W dobie globalizacji i internacjonalizacji trudno sobie wyobrazić przedsiębiorstwo ograniczające się w swojej działalności do rynku krajowego. Postęp technologiczny i podążający za nim rozwój innowacyjnych kanałów komunikacji z klientami oraz kanałów dystrybucji powodują, że przedsiębiorstwa w sposób naturalny prowadzą działalność na rynku międzynarodowym.
Od osób odpowiedzialnych za realizację transakcji z klientami zagranicznymi wymagana jest wiedza i kompetencje operacyjne w takich obszarach, jak pozyskiwanie finansowania, obsługa logistyczna, zarządzanie ryzykiem oraz komunikacja i negocjacje z kontrahentami.
W ramach modułu OTHZ realizowanych jest 5 przedmiotów, które mają formę warsztatów, łączą podstawy teoretyczne z analizą praktycznych przykładów (metoda case study). Taka formuła umożliwia Studentom poznanie praktycznych aspektów obsługi transakcji handlu zagranicznego.

Ubezpieczenia gospodarcze – zarządzania ryzykiem w działalności gospodarczej, z wykorzystaniem umowy ubezpieczenia.

Źródła finansowania w handlu zagranicznym – źródła finansowania przedsiębiorstw funkcjonujących w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu międzynarodowym.

Obsługa celna handlu zagranicznego – obsługa celnej przedsiębiorstw realizujących transakcje handlowe na rynku międzynarodowym, planowanie tego procesu  z  pozycji  organu  celnego  oraz z pozycji przedsiębiorstwa,  wypełnianie  dokumentów  celnych,  ustalanie  pochodzenia  towarów,  kodów  taryfowych  i  wartości celnej towarów.  

Usługi transportowe w handlu zagranicznym – organizacja i realizacja międzynarodowych procesów transportowych.
Podstawy komunikacji i negocjacji z kontrahentami – po zaliczeniu przedmiotu Student powinien umieć: wskazać elementy komunikacji marketingowej i opisać je; stworzyć zarys komunikacji marketingowej dla wybranej organizacji i uzasadnić swój wybór; podać przykłady adekwatnych technik negocjacyjnych; odpowiednio zastosować w/w techniki we wskazanej sytuacji negocjacyjnej.

Zdobyta w ramach modułu Obsługa transakcji w handlu zagranicznym wiedza i umiejętności umożliwi samodzielne planowanie działań w procesie realizacji transakcji handlowej na rynkach zagranicznych.


VI semestr:

Moduł C1: Menedżer w biznesie międzynarodowym (MBM)

Problematyka modułu Menedżer w biznesie międzynarodowym nawiązuje do zagadnień omawianych w ramach modułów z poprzednich semestrów: Podstawy przedsiębiorczości międzynarodowej i Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, które oferują komplementarną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem na rynku zagranicznym.
Celem modułu jest wskazanie na najważniejsze obszary pracy menedżera w przedsiębiorstwie międzynarodowym. Moduł ten przeznaczony jest zarówno dla Studentów, którzy w przyszłości chcą pełnić funkcję menedżera, a także dla tych, którzy dobrze realizują się w roli liderów zespołów.
Układ przedmiotów oraz ich treść stanowi spójną i logiczną całość. Zagadnienia teoretyczne omawiane są w oparciu o przykłady z praktyki. Zajęcia w zdecydowanej większości mają charakter warsztatowy, co umożliwia Studentom zdobycie praktycznych umiejętności niezbędnych menedżerom do podejmowania decyzji i skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem.   

W ramach tego modułu realizowanych jest 5 przedmiotów:

Podstawy analizy strategicznej w biznesie międzynarodowym – celem przedmiotu jest zaznajomienie Studentów z różnymi metodami i narzędziami analizy strategicznej oraz możliwościami ich zastosowania w przedsiębiorstwie.

Różnice kulturowe w zespole biznesowym – podczas zajęć Student pozna problematykę różnic kulturowych i ich wpływ na efektywność pracy zespołów w zróżnicowanym kulturowo otoczeniu.

Analiza sprawozdań finansowych i controlling – celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu analizy zasobów finansowych przedsiębiorstwa oraz controllingu strategicznego i operacyjnego.

Menedżer doskonały – celem przedmiotu jest przekazanie informacji na temat postaw i zachowań menedżera, jego roli oraz znaczenia dla rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa.

Warsztaty menedżerskie – celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zasadami rozpoczęci i prowadzenia działalności gospodarczej. Studenci przygotowują autorski biznesplan, wyniki dotyczące finansowania działalności gospodarczej analizowane są z wykorzystaniem programu Excel.


Moduł C2: Transport morski w obsłudze handlu zagranicznego (TMOHZ)

Oferta studiów w ramach modułu Transport Morski w Obsłudze Handlu Zagranicznego skierowana jest do Studentów pragnących poszerzyć zdobytą dotychczas wiedzę o handlu zagranicznym o zagadnienia transportowej obsługi międzynarodowej wymiany towarowej. Obecnie ponad 80% wolumenu handlu światowego stanowi handel morski, a to oznacza, że zdecydowana większość dóbr będących przedmiotem wymiany międzynarodowej jest przewożona drogą morską. Współczesne przedsiębiorstwa uczestniczące w handlu zagranicznym potrzebują specjalistów znających specyfikę handlu morskiego. Takich specjalistów potrzebują też liczne przedsiębiorstwa funkcjonujące w szybko rozwijającym się sektorze usług logistycznych, nazywanych w Polsce sektorem TSL, tj. przedsiębiorstwa transportowe, w tym portowe, spedycyjne i logistyczne.
Zawieranie transakcji dotyczących realizacji procesów transportowych ładunków z wykorzystaniem drogi morskiej wymaga specjalistycznej wiedzy nie tylko w zakresie dokumentacji handlowej i transportowej, ale także kształtowania lądowo-morskich łańcuchów transportowych, w których ważnymi ogniwami pozostają armatorzy morscy, porty morskie oraz przewoźnicy lądowi. Wzrasta znaczenie transportu morskiego w logistycznych łańcuchach dostaw, które mają dziś charakter globalny, co wiąże się ze wzrostem wolumenu handlu międzynarodowego, jak i realizacją koncepcji zrównoważonego rozwoju.
W ramach modułu Studenci zdobywają wiedzę i umiejętności z przedmiotów Transakcje w handlu morskim, Ubezpieczenia morskie, Międzynarodowa żegluga morska oraz Funkcjonowanie i rozwój portów morskich na świecie. Zapoznają się z rolą transportu morskiego w gospodarce światowej i obsłudze handlu międzynarodowego; pogłębiają zdobytą wcześniej wiedzę, poznając zasady planowania, organizowania i nadzorowania transakcji w handlu morskim, rodzaje ryzyka związanego z tymi transakcjami i ubezpieczenia morskie, jako narzędzia zarządzania ryzykiem; poznają procedury handlowe związane z importem oraz eksportem towarów drogą morską oraz specyfikę techniczno-organizacyjną obrotu portowo-morskiego. Dowiadują się, jak funkcjonuje międzynarodowa żegluga morska (różne jej rodzaje), tzn. uczestniczące w rynkach usług żeglugowych przedsiębiorstwa armatorskie i związane z nimi przedsiębiorstwa agencyjne i maklerskie. Poznają porty morskie jako obiekty infrastruktury transportowej państwa, węzły transportowe oraz ogniwa lądowo-morskich łańcuchów transportowych, a także kierunki ich rozwoju na świecie.