Jednostki organizacyjne Uniwersytetu Gdańskiego, z których wywodzi się Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych:
Zakład Ekonomiki i Organizacji Transportu Kolejowego i Samochodowego, działający w ramach Instytutu Ekonomiki Transportu Lądowego (1970-1972),
Zakład Ekonomiki i Organizacji Transportu Samochodowego, działający w ramach Instytutu Ekonomiki Transportu Lądowego (1972-1981),
Katedra Ekonomiki i Organizacji Transportu Samochodowego, współtworząca Zespół Katedr Ekonomiki Transportu Lądowego (1981-1990),
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych, współtworząca Zespół Katedr Transportu i Logistyki (1990-1993).
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych, współtworząca Zespół Katedr Transportu i Logistyki (1993 – nadal).
Historia i dotychczasowy wymiar organizacyjny Katedry Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych ściśle związana jest z wartościami naukowo-badawczymi i dydaktycznymi, które kształtowały się w latach 1970-2010 w sopockim obszarze aktywności Uniwersytetu Gdańskiego. W tym właśnie okresie wyróżnić można cztery umowne etapy działania Katedry, które stosunkowo dobrze pokrywają się z dekadami lat 70, 80 i 90 XX wieku oraz pierwszą dekadą lat XXI wieku.
Założycielem i organizatorem pracy jednostek organizacyjnych, poprzedzających formę Katedry Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych był i jest prof. UG dr hab. Jan Majewski. Jako wieloletni praktyk życia gospodarczego – znany z zamiłowania i wielkiego zaangażowania w procesy pedagogiczne – ukierunkował działanie i rozwój podległego sobie zespołu naukowców w dwóch kierunkach:
Pierwszy z wyróżnionych kierunków badawczych był realizowany przede wszystkim w dekadzie lat 70-tych XX wieku. Zespół pracowników ówczesnej jednostki tworzyli:
Drugi segment prac badawczych został zainicjowany przez prof. Jana Majewskiego pod koniec lat 70-tych, wraz z otrzymaniem przez Niego stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk ekonomicznych (1978), zaś wzmocniony w okresie przemian społeczno-gospodarczych lat 1980-1981.W dekadzie lat 80-tych rozważania te zostały rozszerzone o problematykę współczesnej regulacyjnej roli rynku w gospodarce światowej, instrumentów praktyki transportowej w państwach Europy Zachodniej czy też intensywnie rozwijających się ówcześnie koncepcji logistyki gospodarczej. Efektem takiego właśnie rozwoju badawczego jednostki stał się – w drugiej połowie lat 80-tych – jej rozwój kadrowy. Na przełomie lat 1989/1990 skład Katedry Ekonomiki i Organizacji Transportu Samochodowego stanowili:
Lata 90-te ubiegłego wieku oznaczały intensywne przemiany także i w działalności zreformowanej właśnie wtedy Katedry Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych. Przede wszystkim Katedra współtworzyła nową specjalność studiów pod nazwą Transport i Logistyka (1990). Jednak do utworzonej właśnie Katedry Logistyki odeszli Zdzisław Kordel i Henryk Woźniak, zaś w samej Katedrze Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych rozpoczęto badania nad kształtującą się ówcześnie nową dyscypliną naukową pod nazwą Teoria przedsiębiorstw. Efektem tych prac było pojawienie się w ofercie dydaktycznej Wydziału Ekonomicznego przedmiotu Nauka o przedsiębiorstwie. W tym też czasie zainteresowania naukowe pracowników Katedry zostały ukształtowane w czterech profilach:
W połowie lat 90-tych skład osobowy Katedry Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych stanowiły następujące osoby:
W drugiej połowie lat 90-tych w Katedrze Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych nastąpiły istotne zmiany kadrowe. Wiek emerytalny osiągnął prof. Jan Majewski, zaś kadrę naukowo-dydaktyczną Katedry wzmocnił ówczesny prorektor ds. studenckich Uniwersytetu Gdańskiego – dr Mirosław Krajewski. Dorobek naukowo-badawczy Katedry zaczął ewoluować w kierunku problematyki finansów i audytu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstw, obejmując w pierwszych latach XXI wieku badania w zakresie:
W tym też czasie Kierownik Katedry Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych opracował i wprowadził nową specjalność studiów na kierunku Ekonomia – Diagnozowanie ekonomiczne i funkcjonowanie przedsiębiorstw – promując do tej pory ponad 500 osób w różnych tokach studiów. W połowie pierwszej dekady lat 2000 skład osobowy Katedry obejmował następujące osoby:
W drugiej połowie tej dekady profil naukowy i dydaktyczny Katedry Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych podlegał dalszej specjalizacji i dostosowywaniu się do wdrażanego w tych latach tzw. „systemu bolońskiego”. Katedra prowadziła samodzielnie specjalności na kierunku Ekonomia w zakresie:
W działalności badawczej Katedry Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych wykształtowały się cztery obszary badań podstawowych i stosowanych, które objęły:
W pierwszych latach drugiej dekady lat 2000 pracownikami naukowo-dydaktycznymi Katedry byli:
W latach 2014 - 2016 nastąpiły istotne rozszerzenia i korekty w działalności naukowo dydaktycznej oraz zmiany w obsadzie kadrowej Katedry. W zakresie problematyki gospodarowania w transporcie, obok umocnienia tradycyjnych zagadnień badań statutowych Katedry, nastąpił rozwój poznawczych prac nad dynamicznymi metodami z zakresu ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwami transportowymi.
Problematykę teorii przedsiębiorstw zaczęły wzbogacać zagadnienia związane z skutecznością i efektywnością gospodarowania przedsiębiorstw oraz z równowagą ekonomiczną w etapach cyklu życia jednostek gospodarczych.
Diagnozowanie ekonomiczne przedsiębiorstw uzupełnione zostało teoretycznymi badaniami nad zakresami wykorzystania sprawozdawczości finansowej oraz zastosowaniami audytu zewnętrznego i audytu wewnętrznego.
Zagadnienia związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstw rozszerzono z kolei o problematykę modelowania operacyjnego, taktycznego i strategicznego perspektyw zmian w mechanizmach regulacyjnych podmiotów gospodarczych.
W tym to okresie nastąpiły również zmiany w obsadzie kadrowej Katedry, które - ostatecznie na początku roku roku akademickiego 2016/2017- doprowadziły do następującego jej składu:
W latach 2016 - 2018 następowały zmiany zarówno w zakresie prowadzonych specjalności, jak i składu osobowego Katedry. Na pierwszym stopniu studiów prof. zw. dr hab. Krzysztof Szałucki wprowadził do oferty dydaktycznej Wydziału nową specjalność pod nazwą Audytor przedsiębiorstw. W konsekwencji czego, od roku akademickiego 2017/2018 pracownicy Katedry prowadzą zajęcia na trzech specjalnościach:
W październiku 2018 roku oraz na początku 2020 roku skład osobowy Katedry zmniejszył się, gdyż współpracę z Katedrą zakończyli odpowiednio: mgr Ewelina Mandera i dr Adam Mytlewski. W konsekwencji tych zmian aktualny skład osobowy Katedry obejmuje:
Rok 2021 skutkował kolejną zmianą w składzie osobowym. Wraz z początkiem roku akademickiego stanowili go:
Pracownicy Katedry Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych odbyli staże naukowe bądź naukowo-badawcze oraz uczestniczyli w konferencjach naukowych we współpracy z następującymi uczelniami zagranicznymi:
Pracownicy Katedry Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych nawiązali i utrzymują współpracę naukowo-badawczą lub dydaktyczną z grupą uczelni krajowych. W tym gronie należy wymienić przede wszystkim Wydziały/Instytuty/Katedry Ekonomii, Transportu oraz Ekonomiki Transportu z ośrodków uniwersyteckich w Szczecinie, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, Katowicach czy Olsztynie oraz niepubliczne szkoły wyższe: Wyższą Hanzeatycką Szkołę Zarządzania w Słupsku, Wyższą Szkołę Bankową w Gdańsku, Wyższą Szkołę Społeczno-Ekonomiczną w Gdańsku.
Uczestniczą oni również w realizacji projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej, z których do najważniejszych zaliczyć można:
Najszerszą płaszczyznę badawczą i poznawczą stworzyła Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych ze środowiskiem ekonomistów, reprezentujących podmioty gospodarcze, krajowe ośrodki badawcze oraz jednostki usług szkoleniowych i doradczych. W środowisku tym wyróżnić należy:
Ponadto pracownicy Katedry wykazują się także aktywnością w ramach współpracy naukowo-organizacyjnej z różnymi podmiotami i w ramach różnorodnych inicjatyw, z których do najważniejszych zaliczyć można: