W okresie swego istnienia katedra ta prowadziła intensywne badania naukowe skoncentrowane wokół problematyki ekonomicznej sektora transportu i logistyki, rozwijała paletę przedmiotów oferowanych na Wydziale Ekonomicznym w zakresie specjalności ekonomika transportu i logistyka, uczestniczyła w ważnych zadaniach i funkcjach organizacyjnych Uniwersytetu Gdańskiego oraz wykonywała liczne prace analityczne i eksperckie na rzecz polskich oraz europejskich instytucji publicznych.
Liczący obecnie 6 osób zespół nauczycieli akademickich tej katedry (dr hab. Monika Bąk, dr hab. Przemysław Borkowski, dr hab., Giuseppe T. Cirella, dr hab. Aleksandra Koźlak, dr hab. Barbara Pawłowska, dr Elżbieta Adamowicz) to w większości absolwenci Wydziału Ekonomicznego UG (dawnego Wydziału Ekonomiki Transportu).
Awanse naukowe byłych i obecnych pracowników Katedry obejmują uzyskanie:
W latach 1970-2008 pracownicy katedry zrealizowali 835 prac naukowych (w tym 71% indywidualnie, a 29% zespołowo), na co składa się 312 publikacji (w tym 50 w językach obcych), 265 referatów na międzynarodowych i krajowych konferencjach naukowych oraz 258 niepublikowanych raportów w ramach międzynarodowych i krajowych projektów badawczych oraz innych opracowań. W latach 70. i 80. były to projekty realizowane w formie ówczesnych grantów naukowych (np. problemu resortowego R.III.12, tematu węzłowego T.W. 11.6.4.5., CPBR 9.5.1, CPBR 10.1. i innych), a w latach 90. i po 2000 r. – jako granty KBN i projekty badawcze UE oraz innych instytucji międzynarodowych.
Efektem wieloletnich badań nad procesami transformacji gospodarczej jest internetowa baza danych Europa Środkowa i Wschodnia on line, powszechnie dostępna na stronie internetowej Wydziału Ekonomicznego, stworzona i na bieżąco aktualizowana przez prof. UG dr hab. Monikę Bąk. Encyklopedyczny status polskiej Wikipedii w kategorii „polscy ekonomiści” mają aktualnie: prof. zw. dr hab. Jan Burnewicz i prof. UG dr hab. Monika Bąk.
Wśród publikacji największym osiągnięciem są podręczniki akademickie, zwłaszcza te najbardziej poszukiwane na rynku księgarskim, a należą do nich (w porządku od najnowszych do najstarszych):
2008 - Ryzyko w działalności przedsiębiorstw, autorstwa Przemysława Borkowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego,
2007 - Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, autorstwa Aleksandry Koźlak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (podręcznik nagrodzony przez Ministra Infrastruktury),
2005 – Sektor samochodowy Unii Europejskiej, autorstwa Jana Burnewicza, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (podręcznik nagrodzony przez Ministra Infrastruktury),
2005 - Europa Środkowa wobec wyzwania transformacyjnego, monografia autorstwa Moniki Bąk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (praca nagrodzona przez Rektora UG),
2002 - Harmonizacja warunków konkurencji w transporcie, monografia autorstwa Aleksandry Koźlak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego,
2000 - Zewnętrzne koszty transportu - problem ekonomicznej wyceny, monografia autorstwa Barbary Pawłowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego,
1997 - Transport jako przedmiot i czynnik integracji europejskiej, monografia autorstwa Moniki Bąk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego,
1993 – Ekonomika transportu, podręcznik pod red. Jana Burnewicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego,
1991 – Transport EWG, monografia autorstwa Jana Burnewicza, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności
1989 – Ekonomika transportu, podręcznik autorstwa Waldemara Grzywacza i Jana Burnewicza, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (nagrodzony przez Ministra Edukacji Narodowej).
Katedra ma na swym koncie realizację następujących grantów KBN:
1992-1993 Grant KBN nr 1 1706 92 03. Funkcjonowanie transportu w Polsce w trakcie przechodzenia do gospodarki rynkowej i stowarzyszenia z EWG.
1997-1998 Grant KBN. Nr PBZ-009-10. Internalizacja kosztów zewnętrznych transportu i infrastruktury.
2002-2004 Grant KBN Nr 2 H02C 069 22. Transformacja gospodarcza w krajach Europy Środkowej i Wschodniej na przykładzie transportu.
2002-2004 Grant KBN Nr 2 H02C 079 23. Optymalny model finansowania infrastruktury transportu w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej".
Od 1994 roku katedra uczestniczyła w realizacji projektów badawczych ujętych w priorytetach IV, V, VI i VII Programu Ramowego Unii Europejskiej (FP). Są to projekty:
Efektem praktycznym realizacji badań w wyżej opisanych projektach są nowe rozwiązania UE ujęte w jej dokumentach politycznych i programowych oraz aktach prawnych. Wkład katedry został uwidoczniony na stronie internetowej Komisji Europejskiej w takich dokumentach jak:
W 1997 r. dla Parlamentu Europejskiego zostało przygotowane opracowanie (Jan Burnewicz, Monika Bąk) Fact sheet on transport in Poland.
Wyniki badań prowadzonych w katedrze oraz posiadana wiedza były też wykorzystywane w innych formach na forum europejskim, zwłaszcza ECMT - Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu (Jan Burnewicz przewodniczył w 1995 r. grupie przygotowującej rezolucję ministrów w sprawie eliminacji barier w dostępie do rynków transportowych dla operatorów spoza UE, Monika Bąk uczestniczyła w latach 1997-1998 w pracach grupy specjalistów ECMT nad raportem Efficient transport for Europe - Policies for internalisation of external costs, Barbara Pawłowska brała udział w latach 2001-2003 w pracach Panel on Sustainability, Environment and Natural Resources w ramach europejskiego projektu Enlargement Futures Project).
Katedra ma też istotny wkład w tworzenie ładu rynkowego w polskim transporcie i w przygotowanie go do integracji z systemem Unii Europejskiej. W latach 1993-1995 Jan Burnewicz przewodniczył zespołowi specjalistów i przedstawicieli władz państwowych przygotowujących dokument Polityka transportowa i program działania w kierunku przekształcenia transportu w system dostosowany do wymogów gospodarki rynkowej i nowych warunków współpracy gospodarczej w Europie, który został przyjęty przez Radę Ministrów 25 czerwca 1995 r. (większość celów tego dokumentu została w praktyce zrealizowana). W latach 1996-2000 katedra brała aktywny udział w przygotowaniu polskiego transportu do członkostwa w Unii Europejskiej. Największy wysiłek w tym zakresie został włożony (Jan Burnewicz, Monika Bąk, Barbara Pawłowska) w przygotowanie dla resortu transportu bieżących analiz porównawczych dokumentów transportowych UE i Polski, opracowanie scenariuszy integracji polskiego transportu z UE, przygotowanie tzw. dossier negocjacyjnego na potrzeby negocjacji Polski z UE w kwestiach transportowych oraz przeprowadzenie analiz w zakresie ekonomicznych i społecznych skutków integracji polskiego transportu z UE. Oprócz tego katedra zrealizowała prace badawcze dla władz rządowych w zakresie ekonomicznej ewaluacji projektów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury kolejowej i budowy autostrad, oceny poziomu obciążeń fiskalnych przedsiębiorstw transportowych i ich kondycji finansowej, prognoz rozwoju transportu w Polsce, kierunków procesów innowacyjnych w transporcie. W latach 2003-2007 katedra brała aktywny udział w przygotowaniu rządowych dokumentów niezbędnych do wdrożenia systemu wykorzystania funduszy unijnych (pod kierunkiem Jana Burnewicza): Programu Operacyjnego Transport (SPOT) 2004-2006, Program Operacyjny wykorzystania Funduszu Spójności 2004-2006 oraz opiniowaniu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Jan Burnewicz).
Wyrazem uznania dla wiedzy w zakresie problematyki transportowej i logistycznej było włączenie przedstawicieli katedry do zespołu realizującego w latach 2007-2008 Narodowy Program Foresight „Polska 2020” (Jan Burnewicz – kierownik Panelu tematycznego Transport, Monika Bąk – zastępca kierownika Panelu), którego realizacja pozwoliła zaprogramować priorytetowe kierunki badań naukowych w Polsce na najbliższych kilkanaście lat.
Trwały wkład katedry w ofertę dydaktyczną Wydziału Ekonomicznego UG to przygotowanie i prowadzenie takich przedmiotów jak:
W zakresie osiągnięć organizacyjnych katedry do najważniejszych należy pełnienie funkcji kierowniczych w Uniwersytecie Gdańskim:
Wyrazem uznania dla osiągnięć naukowych, dydaktycznych i organizacyjnych są odznaczenia i nagrody uzyskane przez nauczycieli akademickich katedry: